Kiedy auto z USA już dotrze do Europy, pora przystąpić do załatwiania formalności. Zobacz, co Cię czeka – czyli instrukcja postępowania dla sprowadzających amerykańskie auto z firmą PRIME CAR:
1. ODBIÓR SPROWADZONEGO ZE STANÓW POJAZDU
Tę część w Twoim imieniu organizujemy my. Odbieramy dokumenty, zobowiązujące Cię do opłacenia opłat portowych oraz obsługi celnej i dajemy wskazówki, w jaki sposób te opłaty opłacić. Kiedy je uiścisz, organizujemy transport auta z USA we wskazane przez Ciebie miejsce. Auto ruszy do Ciebie z Rotterdamu na transporterze.
Po dotarciu auta na lawecie pod Twój dom (lub w inne wskazane miejsce), odbierasz je od kierowcy lawety. Przy odbiorze auta rozliczasz z kierowcą transport z Rotterdamu. W przypadku auta bez kluczyka lub unieruchomionego z innego powodu, musisz zorganizować rolki holownicze, umożliwiające rozładunek auta.
2. WYKONANIE OPINII RZECZOZNAWCY ORAZ TŁUMACZEŃ DOKUMENTÓW
Do rejestracji samochodu ze Stanów potrzebne będzie potwierdzenie opłaty akcyzy oraz tłumaczenie dokumentów samochodu. Akcyzę najlepiej opłacić na podstawie opinii rzeczoznawcy, który określi wartość auta. Jeżeli wyrazisz taką chęć, jesteśmy w stanie zorganizować całość dokumentów w cenie: opinia rzeczoznawcy – 500 zł, tłumaczenie dokumentów – 550 zł.
3. OPŁATA AKCYZY ZA AUTO Z USA
Mając już opinię rzeczoznawcy, idziesz do miejscowego Urzędu Skarbowego w celu dopełnienia koniecznych formalności i ustalenia wartości akcyzy. Masz oczywiście możliwość złożenia wniosku i opłacenia akcyzy przez Internet. Jednak ze względu na liczne pomyłki sugerujemy odwiedziny osobiste w Urzędzie Skarbowym, gdzie masz możliwość zadania pytań, przedstawienia do wglądu opinii rzeczoznawcy (do wniosku akcyzowego, składanego elektronicznie, nie możesz dołączyć załączników) oraz sprawdzenia deklaracji złożonej przez urzędnika. Najlepiej, jeśli przed wizytą w Urzędzie Skarbowym zrobisz kopię opinii rzeczoznawcy i ją sobie zachowasz, ponieważ Urząd zatrzyma oryginał.
Na złożenie deklaracji masz 14 dni od zadeklarowanej daty przekroczenia granicy (za tę datę uznajemy dzień przed wydaniem opinii rzeczoznawcy), a na opłacenie akcyzy masz 30 dni.
Podstawa opodatkowania to kwota brutto, określona przez rzeczoznawcę i pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.
Jak to wyliczyć? Już wyjaśniamy:
a. auto z USA z silnikiem o pojemności do 2l (włącznie)
Wartość brutto ÷ 1,261 = Podstawa opodatkowania
b. auto z USA z silnikiem o pojemności powyżej 2l
Wartość brutto ÷ 1,416 = Podstawa opodatkowania
4. NAPRAWA AUTA Z AMERYKI
Dopiero po obejrzeniu auta przez rzeczoznawcę możesz zacząć naprawę pojazdu. Robisz ją albo we własnym zakresie (jeśli zamówiłeś tzw. dostawę auta pod dom), lub zlecasz ją nam (jeśli w ten sposób się wcześniej umówiliśmy). Ważne jest tylko, żebyś nie naprawiał samochodu, zanim rzeczoznawca nie wyda opinii!
5. REJESTRACJA AUTA Z USA NA TABLICE TYMCZASOWE
Na rejestrację sprowadzonego auta masz 30 dni od momentu przekroczenia granicy. Do rejestracji tymczasowej nie musisz mieć badań technicznych – w założeniu tymczasowa rejestracja jest po to, abyś mógł na te badania podjechać. Musisz mieć jednak wykupione ubezpieczenie OC, bez OC auto nie zostanie tymczasowo zarejestrowane. Nie musisz jednak wykupić OC na rok, możesz wykupić je na miesiąc, ponieważ na miesiąc dostaniesz tymczasową rejestrację.
6. DOSTOSOWANIE AMERYKAŃSKIEGO AUTA DO OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW
Dostosowując auto do obowiązujących przepisów należy pamiętać: o zmianie kierunkowskazów tylnych z czerwonych na pomarańczowe, dołożeniu światła przeciwmgielnego tylnego (jeżeli samochód go nie miał, a większość amerykańskich aut nie jest w nie wyposażonych), wyłączeniu świateł przednich obrysowych (w Ameryce są obowiązkowe, u nas nie) oraz zmianę świateł przednich z symetrycznych na asymetryczne.
7. WYKONANIE PRZEGLĄDÓW (TAK, WIĘCEJ NIŻ JEDNEGO)
Jeśli auto z USA było po kolizji i zostało sprowadzone z pokolizyjnym dokumentem Title (np. Salvage), do jego rejestracji konieczne będzie przeprowadzenie dwóch badań technicznych: powypadkowego oraz pierwszego przeglądu technicznego w kraju. Oba przeglądy możesz zrobić podczas jednej wizyty na stacji diagnostycznej.
Pamiętaj, że oba przeglądy są płatne, więc jeśli robisz podwójne badanie techniczne, zapłacisz podwójną stawkę!
Jeśli auto nie było samochodem powypadkowym, przeprowadzasz jedno badanie (pierwsze w kraju).
Gdy to my naprawiamy Twoje sprowadzone ze Stanów auto, załatwimy oba przeglądy techniczne w Twoim imieniu. Koszt przeglądów zostanie doliczony do kosztu naprawy samochodu.
8. AUTO Z USA – REJESTRACJA NA STAŁE
Przed wizytą w wydziale komunikacji przygotuj wypełniony wniosek o rejestrację auta oraz:
a. dowód osobisty (możesz też mieć mDowód w aplikacji mObywatel)
b. tytuł własności auta wraz z tłumaczeniem
c. fakturę zakupu auta wraz z tłumaczeniem
d. potwierdzenie opłaty celnej i VAT wraz z ich tłumaczeniem
e. potwierdzenie opłaty akcyzy
f. zaświadczenie o pozytywnym zaliczeniu badania technicznego pojazdu powypadkowego
g. pozytywny wynik badania technicznego pojazdu (pierwszego w kraju)
h. tablice tymczasowe (musisz je zdać, żeby dostać tablice stałe).
Rejestracja pojazdu (stan na pierwszy kwartał 2025 roku) kosztuje 160 zł przy wydaniu zwyczajnych tablic rejestracyjnych i 1080 zł przy wydaniu indywidualnych tablic rejestracyjnych.
Chcesz się dowiedzieć czegoś więcej? Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Spróbuj naszej sekcji Najczęściej Zadawane Pytania albo skontaktuj się z nami – PRIME CAR Importer aut z USA. Z przyjemnością czekamy na Twój telefon!