Internet kipi od zapytań o homologację aut z Ameryki, urzędnicy z Wydziałów Komunikacji nie zawsze wiedzą co robić – czasem więc rejestrują takie auta bez problemu, innym razem odmawiają rejestracji. Skąd to zamieszanie? Wyjaśniamy!
Samochód z USA to wciąż popularna forma spełnienia marzenia o dobrym samochodzie. Polscy kierowcy często decydują się na takie rozwiązanie ze względu na korzystne ceny w porównaniu do rynku europejskiego, bogate wyposażenie seryjne oraz dostępność wielu unikatowych modeli, które nie są oferowane w Europie. Rocznie do Polski trafia kilkadziesiąt tysięcy aut ze Stanów Zjednoczonych!
Do niedawna sprawa była prosta: auto było sprowadzane (najczęściej przy pomocy takich firm importujących auta z USA, jak nasza), trzeba było opłacić opłaty, dostosować niektóre elementy samochodu do norm europejskich, przeprowadzić auto z USA przez przegląd techniczny – i można było rejestrować samochód. Jednak od kilku miesięcy wokół rejestracji auta z USA zrobiło się zamieszanie. Zdarza się bowiem, że urzędnicy odmawiali rejestracji pojazdu ze względu na brak homologacji. O co chodzi?
Auto z USA – co z tą homologacją?
Wątpliwości, związane z rejestracją aut z USA zaczęły się pojawiać pod koniec 2024 roku. Zamieszanie pojawiło się nawet wśród urzędników Wydziałów Komunikacji, którzy czasem sami nie wiedzą, co robić.
Skąd to zamieszanie? Genezą całej sytuacji był wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 4 grudnia 2024 roku (sygn. akt II GSK 1606/23). Wyrok ten odnosił się do konkretnej sprawy, a mianowicie rejestracji ciągników rolniczych, które zostały sprowadzone spoza Unii Europejskiej.
- Sąd orzekł, że tego typu pojazdy muszą spełniać wymagania homologacyjne, określone w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
- NSA podkreślił, że przepisy dotyczące homologacji mają na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zgodności pojazdów z minimalnymi normami technicznymi, a nie uniemożliwianie ich rejestracji.
- Sąd zauważył również, że niewielkie różnice techniczne między amerykańskimi a europejskimi standardami, takie jak kolor świateł pozycyjnych czy układ wskaźników, mogą być dopuszczalne, o ile nie wpływają negatywnie na funkcjonalność ani bezpieczeństwo pojazdu.
- NSA skrytykował także nadmiernie restrykcyjne interpretacje przepisów przez urzędy, uznając, że prowadzą one do nieuzasadnionego ograniczania swobody obrotu pojazdami.
Jak widzisz, w postanowieniu sądu w ogóle nie było mowy o samochodach osobowych! A zatem…
Dlaczego homologacja pojazdów z USA zaczęła stanowić problem?
Choć orzeczenie sądu dotyczyło wyłącznie ciągników rolniczych, w niektórych polskich miastach urzędnicy Wydziałów Komunikacji nadinterpretowali tę decyzję. To doprowadziło do kilku odmów rejestracji samochodów osobowych sprowadzonych z USA. Wieść o tym fakcie szybko się rozniosła, wywołując poważne zaniepokojenie wśród posiadaczy zwłaszcza typowo amerykańskich modeli, takich jak Challenger, Charger, Mustang, Camaro czy Wrangler (a także wśród importerów).
Przyczyną odmów była jednak nie zmiana przepisów, a urzędnicze wątpliwości. Trudno się im dziwić: brak sprecyzowanego stanowiska może je budzić. Jeśli urzędnik nie miał jasno napisane, że kwestia dotyczy wyłącznie ciągników, mógł intepretować przepisy w odniesieniu do innych pojazdów. To dlatego urzędnicy, obawiając się konsekwencji prawnych, zaczęli domagać się dokumentów takich jak „świadectwo dopuszczenia WE” lub innych świadectw homologacyjnych, które w przypadku pojazdów spoza Europy są praktycznie niemożliwe do uzyskania.
Dowód rejestracyjny auta ze Stanów – co z rubryką K?
Dodatkowo, pod koniec 2024 roku ogłoszona została Nowelizacja Rozporządzenia w Sprawie Szczegółowych Czynności Organów w Sprawach Związanych z Dopuszczeniem Pojazdu do Ruchu. Zmiany te dotyczyły między innymi rubryki „K” w dowodzie rejestracyjnym. Rubryka ta przeznaczona jest na numer świadectwa homologacji. Pojawiły się obawy, że nowelizacja wprowadza bezwzględny obowiązek uzupełniania tej rubryki. To w konsekwencji oznaczałoby konieczność posiadania europejskiej homologacji i de facto uniemożliwiłoby import samochodów z USA, Kanady czy Japonii.
Ministerstwo Infrastruktury rozwiewa wątpliwości w sprawie homologacji aut z USA
Na szczęście Departament transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury zareagował błyskawicznie i jeszcze w styczniu 2025 roku wydał w tej sprawie oficjalne oświadczenie. Ministerstwo jednoznacznie zdementowało wszelkie nadinterpretacje, podkreślając, że:
– Wyrok NSA z 4 grudnia 2024 roku miał skutki prawne wyłącznie w konkretnej sprawie, dotyczącej ciągnika rolniczego. Nie odnosi się do wszystkich pojazdów, które nie posiadają europejskiej homologacji.
– Rubryka „K” w dowodzie rejestracyjnym została uzupełniona o nowe rodzaje dokumentów homologacyjnych, jednak numer świadectwa homologacji jest w nią wpisywany tylko wtedy, gdy pojazd faktycznie taki dokument posiada. W przypadku samochodów, które homologacji nie posiadają – a więc także aut, sprowadzanych spoza Unii Europejskiej – rubryka ta pozostaje pusta.
- W rzeczywistości nie wprowadzono żadnych nowych wymogów w procesie rejestracji używanych pojazdów spoza UE. Zmiany wprowadzone w rozporządzeniu miały na celu jedynie doprecyzowanie procedur administracyjnych i wsparcie urzędników w prawidłowym wypełnianiu dowodów rejestracyjnych.
- W praktyce oznacza to, że nie ma zakazu rejestracji samochodów z USA, a posiadanie europejskiej homologacji nie jest wymagane. Procedura rejestracji pozostaje taka sama jak dotychczas.
Co robić, gdy urzędnik odmawia rejestracji pojazdu samochodu ze Stanów?
Wciąż może się zdarzyć, że nadgorliwy urzędnik odmówi rejestracji auta z USA. W takim przypadku właściciele pojazdów powinni prosić o pisemną odmowę wraz z podaniem podstawy prawnej, mając na uwadze stanowisko Ministerstwa Infrastruktury rozesłane do wszystkich Wydziałów Komunikacji.
Rejestracja samochodu z USA w Polsce: Niezbędne kroki
Proces rejestracji samochodu sprowadzonego z USA w Polsce w 2025 roku nadal wymaga spełnienia określonych warunków i dostosowania pojazdu do norm europejskich. Jest to procedura, która bywa czasochłonna i wymaga pewnych nakładów finansowych (ale wciąż się opłaca).
Wymogi techniczne dla aut z Ameryki
Aby pojazd mógł zostać zarejestrowany, musi być dostosowany do europejskich wymogów. Główne obszary wymagające zmian to:
- Oświetlenie: Konieczna jest wymiana reflektorów, świateł pozycyjnych, kierunkowskazów oraz świateł przeciwmgielnych, aby odpowiadały europejskim normom. Często niezbędne jest również zainstalowanie tylnego światła przeciwmgielnego, którego w autach amerykańskich zazwyczaj brakuje.
- Prędkościomierz: Musi wyświetlać prędkość w kilometrach na godzinę (km/h).
- Przezierność szyb. W wielu samochodach, sprowadzonych z USA, szyby są przyciemniane. Polskie przepisy nie pozwalają na przyciemnianie bocznych szyb z przodu oraz szyby przedniej poniżej 70 proc. przezierności. Jeśli auto ma przyciemnione szyby z przodu oraz boczne szyby przednie, przyciemnienie to należy usunąć (uwaga techniczna: nie wystarczy usunięcie folii przyciemniającej, szyby trzeba także dokładnie oczyścić z kleju!).
Koszty dostosowania mogą się różnić, w zależności od modelu pojazdu i zakresu wymaganych modyfikacji. Istotne jest, aby wszelkie przeróbki były wykonywane przez wykwalifikowanych i certyfikowanych specjalistów.
Dokumenty wymagane do rejestracji auta z USA w Polsce
Do zarejestrowania samochodu z USA w Polsce należy przygotować następujące dokumenty:
- • Title – amerykański dokument potwierdzający własność pojazdu.
- • Faktura zakupu lub inny dokument handlowy potwierdzający nabycie pojazdu.
- • Dowód odprawy celnej (SAD) – dokument potwierdzający uiszczenie cła i podatku VAT.
- • Zaświadczenie o pozytywnym badaniu technicznym przeprowadzonym w Polsce, które potwierdza zgodność pojazdu z normami UE i krajowymi.
- Tłumaczenie przysięgłe wszystkich dokumentów sporządzonych w języku angielskim.
- Oświadczenie o braku tablic rejestracyjnych – jeśli sprowadzane auto ich nie posiada (a nie posiada ich większość sprowadzanych samochodów).
Opłaty związane z rejestracją auta ze Stanów
Łączne koszty sprowadzenia i rejestracji samochodu z USA obejmują:
- Cło: Wynosi 10% wartości pojazdu.
- VAT: Stanowi 19, 21 lub 23% wartości pojazdu powiększonej o koszty transportu – w zależności od tego, przez jaki kraj auto zawita do Europy
- Akcyza: Jej wysokość zależy od pojemności silnika:
- ◦Dla silników do 2.0 litra: 3,1%.
- ◦Dla silników powyżej 2.0 litra: 18,6%.
- ◦Dla siników hybrydowych do 2.5 litra połowa standardowej stawki akcyzowej
- Badanie techniczne: Koszt zależy od zakresu wymaganych badań, np. auta po kolizjach muszą przejść dwa badania techniczne, pierwsze powypadkowe, drugie dopuszczające do ruchu w kraju
- Koszt tłumaczenia dokumentów przez tłumacza przysięgłego (od 500 zł wzwyż).
- Opłaty rejestracyjne: W tym koszt tablic rejestracyjnych oraz wydania dowodu rejestracyjnego. Opłaty te będą się wahać w zależności np. od rodzaju tablic.
Podsumowanie
Rejestracja samochodu sprowadzonego z USA w Polsce w 2025 roku jest nadal możliwa i stanowi atrakcyjną opcję, szczególnie dla osób poszukujących unikalnych modeli pojazdów lub chcących oszczędzić na zakupie. Mimo początkowych nieporozumień związanych z interpretacją wyroku NSA i nowelizacją rozporządzenia, oficjalne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury jasno potwierdziło, że zasady rejestracji pojazdów sprowadzanych z Ameryki nie uległy zmianie, a posiadanie europejskiej homologacji dla auta z USA nie jest wymagane. Kluczem do pomyślnego przeprowadzenia procesu jest zapoznanie się z obowiązującymi przepisami, odpowiednie dostosowanie pojazdu do europejskich norm technicznych oraz zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów.
FAQ – Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi o homologację i rejestrację aut z USA
- Czy auto z USA musi mieć homologację? Najkrócej: nie, auto z USA nie musi posiadać homologacji. Musi natomiast mieć przegląd techniczny, dopuszczający je do poruszania się po polskich drogach. Musi być także dostosowane do europejskich norm – ale te dwa tematy sią łączą, ponieważ bez tego dostosowania nie dostanie przeglądu.
- Jakie są podstawowe wymagania techniczne dla samochodu sprowadzonego z USA? Pojazd musi być dostosowany do europejskich norm technicznych, co obejmuje wymianę lub konwersję oświetlenia oraz dołożenie światłą przeciwmgielnego z tyłu pojazdu.
- Jakie dokumenty są niezbędne do rejestracji samochodu z USA? Wymagane są m.in.: amerykański dowód własności (Title), faktura zakupu, certyfikat homologacji lub dokument potwierdzający dostosowanie pojazdu do norm europejskich, dowód odprawy celnej (SAD), zaświadczenie o pozytywnym badaniu technicznym wykonanym w Polsce oraz tłumaczenia przysięgłe wszystkich dokumentów.
- Ile wynoszą opłaty związane z rejestracją samochodu z USA? Koszty obejmują cło (10%), VAT (23%), akcyzę (3,1% dla silników do 2.0L lub 18,6% powyżej 2.0L), opłaty za badanie techniczne, tłumaczenia dokumentów i opłaty rejestracyjne. Całkowite koszty są uzależnione od wartości pojazdu i pojemności silnika.
- Czy wyrok NSA z 2024 r. wpłynął na rejestrację samochodów osobowych? Nie, wyrok ten dotyczył głównie ciągników rolniczych i nie zmienił zasad rejestracji samochodów osobowych. Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że procedury dla aut z USA pozostają bez zmian.
- Czy rejestracja samochodu z USA w 2025 roku jest trudna? Proces wymaga starannego przygotowania, dostosowania pojazdu do obowiązujących norm i spełnienia wymogów formalnych. Może być czasochłonny, ale jest jak najbardziej możliwy i dla wielu kierowców opłacalny, zwłaszcza w przypadku poszukiwania unikatowych modeli aut.
- Czym jest homologacja samochodu? Homologacja to prawne dopuszczenie samochodu do ruchu. Polega na wydaniu certyfikatu, stwierdzającego zgodność konstrukcyjną i techniczną z normami prawnymi. Za uzyskanie homologacji odpowiada producent, który wprowadza pojazd na rynek i zdobywa homologację nie na konkretny samochód, ale na dany typ pojazdu. W kontekście auta z USA, taką homologację w chwili obecnej praktycznie zastępuje wynik badania technicznego – czyli dokument, otrzymany od jednostki, wystawiającej certyfikat dopuszczający pojazd do ruchu (poświadcza bowiem o jego zgodności z normami, które gwarantują jego bezpieczeństwo).
Ministerstwo Infrastruktury, Departament Transportu Drogowego – oficjalne stanowisko w sprawie homologacji aut z Ameryki
Powyższy tekst stanowi wyjaśnienie wątpliwości, związanych z pytaniami o homologację auta sprowadzonego z USA. Takie pytania zadaje nam wielu klientów, którzy są zainteresowania sprowadzeniem samochodu ze Stanów, obawiają się jednak problemów z jego rejestracją. Dla ostatecznego rozwiania wątpliwości (oraz dla dociekliwych umysłów) poniżej załączmy rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury w jego oryginalnym brzmieniu:




